ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΠΛΑΚΩΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟΥ
Η τοποθέτηση πλακών πεζοδρομίου είναι εύκολη, γρήγορη και πάνω απ’ όλα, οικονομική. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα στις πλάκες πεζοδρομίου είναι ότι, σε περίπτωση που μελλοντικά πρέπει να εκτελεστούν τυχόν εργασίες στο υπέδαφος π.χ πέρασμα καλωδίων, σωλήνων κλπ, οι πλάκες σπάνε και όταν τελειώσουν οι εργασίες επανατοποθετούνται καινούργιες χωρίς να φαίνονται φθορές και μπαλώματα όσον αφορά το σχέδιο.
Τα βήματα τα οποία πρέπει να ακολουθηθούν για την επιλογή και την τοποθέτηση των πλακών πεζοδρομίου είναι τα εξής:
1.Σχεδιασμός
Ο καλός σχεδιασμός είναι αναγκαίος για να ολοκληρωθεί ένα επιτυχημένο έργο. Η διαδικασία αυτή είναι απαραίτητη για λόγους αισθητικής, ασφαλείας αλλά και σωστής λειτουργίας.
2. Επιλογή και παραγγελία τσιμεντοπλακών
Υπάρχει μεγάλη ποικιλία από μεγέθη, σχήματα και χρώματα, επίσης υπάρχει μεγάλη ποικιλία και στην υφή και το υλικό της τελικής επιφάνειας της πλάκας πεζοδρομίου, δηλαδή υπάρχει δυνατότητα επιλογής από απλές ή με σχέδιο ή η τελική επιφάνεια να είναι από αδρανή υλικά διαφόρων σχημάτων, χρωμάτων και μεγέθους όπως είναι το βότσαλο, η ψηφίδα ή με επεξεργασμένη επιφάνεια.
3. Κατασκευή υποστρώματος
Για την τοποθέτηση των πλακών πεζοδρομίου απαιτείται σκληρή και επίπεδη επιφάνεια. Σε περίπτωση που το έδαφος δεν είναι βραχώδες και δεν είναι σταθερό πρέπει να προστεθεί σκυρόδεμα (μπετόν) για υπόστρωμα, διαφορετικά αν το έδαφος είναι σταθερό τοποθετείται 3Α (αμμοχάλικο) σαν υλικό βάσης στην επιφάνεια που πρόκειται να στρωθεί πάχους αναλόγως της χρήσης, π.χ. αν χρησιμοποιείται για κυκλοφορία ανθρώπων γενικά χρειάζονται 10-15 cm ενώ για δρόμους ή έργα με υγρό χώμα πρέπει να συμβουλευθείτε κάποιον μηχανικό.
4. Εγκιβωτισμός
Συνήθως ο εγκιβωτισμός γίνεται με τη τοποθέτηση κρασπέδων τσιμέντου περιμετρικά της επιφάνειας που θα κατασκευάσετε. Ο εγκιβωτισμός είναι απαραίτητος σε όλα τα έργα με πλάκες πεζοδρομίου γιατί εξασφαλίζει την συγκράτηση τους και τη διατήρηση του σχήματος του έργου με την πάροδο των χρόνων.
5. Τοποθέτηση
Η τοποθέτηση ξεκινά κατά μήκος της μεγαλύτερης ευθείας πλευράς. Για την τοποθέτηση των πλακών πεζοδρομίου χρησιμοποιείται τσιμεντοκονίαμα (λάσπη) το οποίο μπαίνει ανάμεσα στις πλάκες και στο έδαφος για να συγκολληθούν αλλά και για να δοθούν οι κατάλληλες κλίσεις. Το τσιμεντοκονίαμα αποτελείται από άμμο μπετού, τσιμέντο, ασβέστη ή υποκατάστατο ασβέστη σε υγρή μορφή και νερό.
6. Κοπή
Τοποθετούνται όσες πλάκες πεζοδρομίου είναι απαραίτητες και στη συνέχεια κόβονται στα σωστά μεγέθη για να ταιριάξουν στις άκρες. Η κοπή μπορεί να γίνει με κόφτη νερού, ή τροχό κοπής πέτρας.
7. Αδιαβροχοποίηση
Προαιρετικά για επιπλέον αντοχή, προστασία από λεκέδες και μικρότερη συντήρηση, είναι δυνατή η αδιαβροχοποίηση των πλακών πεζοδρομίου με ένα κατάλληλο προϊόν αδιαβροχοποίησης του εμπορίου ακλουθώντας τις οδηγίες χρήσης του κατασκευαστή του.
8. Στοκάρισμα
Σε περίπτωση που η τοποθέτηση των πλακών έχει γίνει χωρίς αρμό μεταξύ τους δεν είναι απαραίτητο να γίνει στοκάρισμα, αν τις έχετε τοποθετήσει με αρμό αναμιγνύετε μαρμαρόσκονη με τσιμέντο και το αραιώνετε με νερό έτσι ώστε να εισχωρήσει και να γεμίσει τα κενά των αρμών.